יום ראשון, 27 באפריל 2014

דיני משפחה

האם הסכם ממון מחייב ?
לפני כארבע שנים , לפני החתונה חתמתי על הסכם ממון עם בעלי, ,לפיו אם נתגרש כל נכסינו  מלפני החתונה יתחלקו בין שנינו,למרות שידעתי שכל נכסיו של בעלי היה עסק כושל שצבר חובות מיום ליום ולי היו שני נכסים " כבדים " אך בגלל שפחדתי שינטוש אותי ויבטל את החתונה , הסכמתי לחתום על הסכם ממון.לימים התחתנו ואף הבאנו שני ילדים מקסימים לדאבוני נאלצנו להתגרש לפני מס' שבועות , האם הסכם הממון יחייב אותי ?
תשובה:
במקרה זה הואיל וכנראה לא חתמת מרצונך החופשי וחתמת על ההסכם מתוך חשש שהחבר ינטוש אותך , לדעתי ניתן לפנות לבית המשפט בטענה כי חתמת על ההסכם מתוך סחטנות ומניפולציה רגשית שהפעיל עלייך בן זוגך ובית המשפט עשוי לבטל הסכם ממון זה  בשל שתי סיבות : 1. בשל כך שלא חתמת על ההסכם מתוך רצון חופשי אלא מתוך חשש לביטול החתונה .2. הסכם לא סביר – שהרי ,כפי שאת אומרת  לך היו שני נכסים "כבדים" ואילו לבעלך היה עסק כושל. אין לי כמעט ספק שבמקרה זה ניתן לבטל את ההסכם שחתמת עליו על אף שקיבל תוקף של פסק דין .
האב אינו בנקומט
אני גרוש ושלושת ילדי מסרבים בתוקף לדבר או להיפגש איתי ,זה כשלוש שנים , האם אני מחוייב למזונותיהם ?
תשובה:
במספר פיסקי דין שהתקבלו בעיקר לאחרונה נקבע שהאב לא יכול לשמש כבנקומט  ואם הילדים מסרבים לדבר איתו או להיפגש עימו האב לא מחוייב למזונותיהם  ואם האם תגיש תביעה בשם הילדים לצורך קבלת מזונותיהם , כל עוד הם מסרבים לדבר איתו או להיפגש עימו בית המשפט ידחה את תביעתה של האם.
החשיבות הרבה בצוואה הדדית
אני ובעלי בני שבעים, האם חשוב לנו להכין צוואה   והאם אנחנו צריכים להכין שתי צוואות או שישנו פתרון אחר בקונסטלציה זו ?
תשובה:
ראשית חשוב ביותר להכין צוואה שכן מבלי להכין צוואה יחול עליכם בבוא הזמן , אחרי מאה ועשרים שנה , סעיף 11 לחוק הירושה  במידה ותכינו צוואה רכושכם יהיה בשליטתכם ואתם תחליטו מה לצוות ולמי לצוות .
באשר לשאלתכם השניה , שני בני זוג בעודם בחיים רשאים להכין צוואה אחת הנקראת צוואה הדדית  , זו צוואה המאפשרת הורשת הרכוש באופן הדדי לבן הזוג שנשאר בחיים ולאחר מותו ניתן  להוריש את הרכוש ליקירכם .
הפרת הבטחת נשואים 
יצאתי עם החבר שלי כשנתיים  ובחודשים האחרונים התחלנו לתכנן את החתונה , קנינו בגדים  ואף התפטרתי מעבודתי  באחד המפעלים בנתניה  בגלל שעמדנו לגור באילת , (מקום עבודתו של החבר שלי באילת .)
לצערי לפני כשבועיים  החבר שלי נעלם מבלי להשאיר עקבות .האם יש לי במקרה זה עילת תביעה ?
תשובה:
אין ספק שיש לך עילת תביעה במקרה זה , עילת התביעה מקורה בחוק החוזים ומכח דיני נזיקין .במסגרת תביעה זו את יכולה לתבוע אותו על כל הרכישות שעשית לקראת החתונה  ,לדרוש את כל העלויות שהיו לך במסגרת הערכות זו ואף להוסיף לתביעה את הנזק הגדול שנגרם לך בעקבות פיטורייך מעבודתך.
ידועים בציבור וצוואה
אני חיה עם חבר לחיים כשלוש שנים ויש לי שני ילדים  מנשואי הראשונים  ,שננו מתגוררים בדירה שקיבלתי במתנה מהורי  , חברות סיפרו לי כי במידה ואני אמות  חברי יירש את הדירה , מה עלי לעשות כדי להבטיח את הדירה לשני ילדי בלבד  ?
תשובה:
במצב זה של דברים אכן חברך יהיה בן היורשים של הדירה אותה קיבלת במתנה מהורייך שכן לחברך יש מעמד של ידוע בציבור   , כדי למנוע זאת , את בהחלט רשאית להכין צוואה ,בה תצווי את הדירה לשני ילדייך בלבד
מגורים בקרבת מגורי הבעל
התגרשתי לפני כשנתיים ,בהסכם הגירושין סוכם על כך כי אשתי תתגורר במרחק סביר  מנתניה וזאת כדי לאפשר לי לראות את שלושת ילדי ,לאחרונה נודע לי כי אשתי עומדת להתחתן  ולגור באילת ,לא פחות ולא יותר !!! במצב זה של דברים  איך אני אוכל לראות את הילדים? האם ניתן לחייבה להתגורר באזור נתניה  כמתחייב בהסכם הגירושין?
תשובה:
התשובה היא לא , לא ניתן לאכוף סעיף בלתי חוקי בהסכם  היות והוא נוגד את חוק יסוד כבוד אדם וחירותו , שכן אשתך היא בת חורין וזכותה לגור היכן שתחפוץ  אבל ניתן להגיש בקשה לבית משפט לפיה היא תדרש להביא את הילדים למרחק סביר מנתניה כדי לאפשר לך לראות את הילדים.
יתרה מכך , מכאן ניתן ללמוד כי כאשר מכינים הסכם גירושין , ההסכם אמור להיות צופה פני עתיד ועל מנסח ההסכם לשקול בכובד ראש התפתחויות אפשריות שונות כדי שההסכם יתן תשובה ברורה להתפתחויות השונות.
מזונות מסבא וסבתא – יש חיה כזאת
אני גרושה עם שלושה ילדים , הגרוש שלי ברח מהארץ לפני כשנתיים אל מי אני יכולה לפנות כדי לקבל מזונות עבור שלושת ילדי
תשובה: 
ראשית עלייך לפנות בקשה מתאימה מביטוח לאומי ואם ביטוח לאומי דוחה את בקשתך מסיבות של אי התאמה  ניתן על פי חוק המזונות להגיש תביעה נגד הסבא והסבתא של הילדים , כמובן שהתביעה צריכה להיות בשם הילדים ,חשוב לציין במידה והסבא והסבתא במצב כלכלי טוב קיים סיכוי ניצל את ההמולה ודחף את ידו לתוך החזיה ותפש את שדי בחוזקה האם נכון להגיש תביעה על הטרדה מינית במקרה זה ?
הפרת הסכם גירושין
במסגרת הסכם גירושין שנחתם ביני לבין גרושתי החלטנו למכור את הדירה ולהתחלק בתמורה , כדי להקל על המכירה סוכם כי שנינו נפנה את הדירה והיא תועמד למכירה כשהיא ריקה .אני פיניתי את הדירה אך אשתי לא פינתה אותה וגם מקשה על מכירת הדירה בשיטות שונות ומשונות , מה עלי לעשות ?
תשובה:
ההתנהלות אותה אתה מתאר בשאלתך מהווה הפרת הסכם גירושין מצד אשתך ,אם ברצונך לאכוף את ההסכם ,עליך לפנות לבית משפט למשפחה  בתביעה לאכיפת הסכם גירושין במסגרת הפניה לעתור לקבלת צו לפינוי אשתך מהדירה ואף למינוי כונס נכסים שימכור את הדירה , יתרה מכך , במסגרת התביעה תוכל אף לדרוש פיצוי בגין הפרת הסכם .
כספי הדירה
אני ובעלי נמצאים בהליכי גירושין ולנו שלושה ילדים משותפים , למרות ההליכים אנחנו ממשיכים להתגורר ביחד באותה דירה , בעלי מאיים  כי יגיש תביעה למכירת הדירה וחלוקת הכספים באופן שוויוני למרות שאני יודעת שלי מגיע 2/3 מערך הדירה שכן הילדים נשארים אצלי
תשובה: 
את לא תקבלי 2/3  מהדירה כי לילדייך אין זכויות בנכס ועל אף העובדה שילדייך נשארים אצלך, כספי הדירה יתחלקו בנכם בחלקים שווים .יחד עם זאת על פי חוק המקרקעין אם בעלך יגיש תביעה לפירוק השיתוף בדירת המגורים שלכם , בית המשפט יהיה רשאי לעכב את מכירת הדירה עד שיובטח לך ולילדייך מקום מגורים חלופי .
חשוב לדעת , שניתן יהיה להבטיח את שכר הדירה העתידי שלכם מתוך חלקו של בעלך בכספי הדירה.
הכתובה מחייבת את החתן
אני עומד להתחתן בשבוע הבא ואני מבקש לדעת כמה ערך יש לכתובה בימינו אלה ?
תשובה:
יש לך מזל חבר ,אתה שואל את השאלה מאוד במקום כי רק לפני ימים אחדים ( ביום 20.5.13 ) קבע בית המשפט העליון בישראל בפסק דין חריג ומקיף ביותר בעניין הכתובה כי היא חוק מחייב  וכמוה כהסכם לכל דבר ועניין ולכן אני מזהיר אותך ואת החתנים הטריים לבל יסחפו ויכתבו סכומים ללא אחריות מספקת ברגע של זחיחות דעת וברגע שכולם מאושרים ומחוייכים .

שימו לב חתנים יקרים ! הכתובה עליה אתם תחתמו בליל חופתכם לא רק שתחייב אותכם בבוא הזמן חלילה ( אם תתגרשו ) אלא גם תוצמד ליוקר המחיה מיום הנישואין !

כבוד השופט אליקים רובינשטיין כותב בפסק דינו  ( רק לפני שבוע ) : " חזקה על הרבנים עורכי החופות כי יסבו תשומת הלב לכך " הכוונה כי עורכי החופות יסבו את תשומת לב החתנים שהסכום שהם יכתבו בכתובה הוא הסכום שהם ישלמו במידה ויתגרשו ,מקרה שהיה כך היה : פסק דין עסק בבקשתם של ילדי מנוחה לקבל את כתובת אמם מעזבונו של בעלה לו היתה נשואה בנישואים שניים כשלושים שנה ,בקשה זו הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה ונתקבלה על ידו ונפסק כי סכום הכתובה שהיה 100000 ל"י  ( 10 שקלים של היום ) ישוערך וישולם למבקשים בהצמדה מלאה ויעמוד על סכום של  189500 ₪ לא פחות ולא יותר .
חשוב לציין פסק דין זה יוביל למצבים מאוד מרחיקי לכת שתקצר היריעה מלתאר אותם כאן.
נישואים אזרחיים
בעלי לא יהודי ואני יהודיה , התחתנו בקפריסין , אני רוצה להתגרש ובעלי מסרב ,האם אני יכולה לכפות עליו הליך גירושין ?
תשובה:
התשובה , בהחלט כן ! אך עלייך להגיש בקשה לקביעת שיפוט בעניין המכונה בשפה משפטית " התרת נישואין " לאחר שתקבע הערכאה שתדון בהתרת נישואין אלה ,ערכאה זו תבדוק מהי או מהם עילות הגירושין שהועלו על ידך  והאם עילות אלה הם אכן עילות גירושין המוכרות על פי הדין שבמסגרתו התחתנתם ולאחר שמיעת חוות דעת מומחה לדין הזר , בית המשפט יכריע אם הרמת את נטל ההוכחה של העילות שהעלית ואז יוחלט אם ניתן להתיר נישואים אלה למרות סירובו של הבעל להתגרש.
נישאו בחו"ל
אני ובעלי יהודים אך התחתנו בחו"ל בנישואין אזרחיים , לאחרונה התגלעו סכסוכים לא מעטים ביננו והמצב הפך להיות בלתי נסבל עד כדי כך שאני נכנסת לעצבים בלתי נשלטים כל פעם שאני רואה את בעלי משוטט בבית , אני חייבת להתגרש ממנו לפני שאחטוף שבץ לב , היכן אני מגישה את תביעתי לגירושין?
תשובה: 
את ובעלך יהודים אין כאן שום בעיה להגיש את בקשתכם לבית הדין הרבני וזאת על אף שהתחתנתם בנישואין אזרחיים , לא כך היה המצב לו אחד מכם היה בן דת אחרת שאז היה עלכם לנקוט בהליך הנקרא התרת נישואין, דבר מורכב כשלעצמו , אך במקרה שלכם אתם מתגרשים כמו כל זוג יהודי שהתחתן כדמו"י.
דירה שהתקבלה לפני הנישואין
אני עומדת להתחתן בעוד חודשים אחדים , הורי העניקו לי דירת 4 חדרים בקריית השרון בנתניה ואני מבקשת להבטיח לעצמי שבמקרה של גירושין בעלי לעתיד לא יתבע מחצית מהדירה .
תשובה:
אומנם על פי חוק יחסי ממון נקבע מפורשותנכס שניתן במתנה לאחד מבני הזוג שייך אך ורק למקבל המתנה , אך לדעתי במצב זה עדיף להשתמש גם בחגורה וגם בשלייקס שכן החיים מורכבים והשינויים בהם כיד הדמיון המפותח ביותר ולכן אני מציע במקרה זה להכין מבעוד מועד הסכם ממון בו הנכס שקיבלת מהורייך יהיה רכושך הבלעדי ,כי מי יודע לאן יובילו אתכם החיים ברבות השנים .
רכוש שלא נוצר במשותף.
אני נשוי לאשתי קרוב לחמש עשרה שנה ולאחרונה קיבלתי ירושה מדודה רחוקה שהיתה ערירית והואיל ואני בן יחיד לאבי שנפטר לפני כמה שנים ,זכיתי בחלק גדול מהירושה , אך אליה וקוץ בה ,שכן אני עומד לפני גירושין מאשתי השניה וזו טוענת לחלק מהרכוש שקיבלתי רק לאחרונה , האם היא צודקת?
תשובה: 
העיקרון המנחה במצבים אלה הוא שרכוש שנעשה במשותף יחולק בין שני הצדדים במקרה של גירושין ,אך הואיל והכספים שהתקבלו בירושה התקבלו מבלי שאשתך עמלה להשגתם אי לכך רכוש זה לא יחולק וכל כולו יהיה מנת חלקך  אותו הדין למשל ,אם מתקבלים כספים כתגמולים מנכות או כל תגמול חד פעמי שבת הזוג  לא עמלה בשבילו .
סעיף מקפח בהסכם גירושין
התגרשתי לאחרונה והסכם הגירושין היה מאוד מקפח ומקומו לא יכירנו בחברה תרבותית , האם ניתן לבטל אותו?
תשובה:
לצערי , לא איש בשורות אנוכי והסכם גירושין שנחתם כדת וכדין מאוד קשה לבטל אם בכלל , אבל אם תרצי לפתוח במלחמת עולם מול הגרוש שלך בעניין זה תמיד אפשר לקוות , זה מאוד תלוי בנסיבות שלך וחשוב להוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום כדי לבדוק את כלל הנסיבות לפני פתיחה במלחמה שכפי הנראה אבודה מראש .
תוקפו של הסכם גירושין
אני ואשתי התגרשנו וכבר ביום הגירושין חזרנו לחיות יחד , בעקבות הגירושין חתמנו על הסכם גירושין לפיו אני מעביר לגרושתי את חלקי בדירה , לימים התגרשנו שוב וניתן גט שני , בנסיבות אלה אני מבקש לדעת האם התחיבותי על פי ההסכם מגירושי הראשונים מחייבת אותי למרות שאותם גירושין ראשונים התבטלו   דה פקטו .
תשובה:
שאלה דומה במהותה נדונה בבית הדין הרבני והשאלה שבדקו הדיינים האם יש בחזרתם של בני הזוג לחיות יחדין יש בה כדי לבטל את הסכם הגירושין ? לדברי הדיינים כל עוד לא סודר הגט הסכם הגירושין עדיין לא נכנס לתוקף אולם מרגע שהצדדים התגרשו בפועל נכנס ההסכם לתוקף והצדדים אינם יכולים לחזור בהם או לשנות חלקים ממנו , על כן הדיינים קבעו , גם אם בני הזוג חזרו לגור יחד ההסכם שריר וקיים .
ערך הכתובה
אני עומד להתחתן בשבוע הבא ואני מבקש לדעת כמה ערך יש לכתובה בימינו אלה ?
תשובה:
יש לך מזל חבר ,אתה שואל את השאלה מאוד במקום כי רק לפני ימים אחדים ( ביום 20.5.13 ) קבע בית המשפט העליון בישראל בפסק דין חריג ומקיף ביותר בעניין הכתובה כי היא חוק מחייב  וכמוה כהסכם לכל דבר ועניין ולכן אני מזהיר אותך ואת החתנים הטריים לבל יסחפו ויכתבו סכומים ללא אחריות מספקת ברגע של זחיחות דעת וברגע שכולם מאושרים ומחוייכים.

שימו לב חתנים יקרים ! הכתובה עליה אתם תחתמו בליל חופתכם לא רק שתחייב אותכם בבוא הזמן חלילה ( אם תתגרשו ) אלא גם תוצמד ליוקר המחיה מיום הנישואין !

כבוד השופט אליקים רובינשטיין כותב בפסק דינו  : " חזקה על הרבנים עורכי החופות כי יסבו תשומת הלב לכך " הכוונה כי עורכי החופות יסבו את תשומת לב החתנים שהסכום שהם יכתבו בכתובה הוא הסכום שהם ישלמו במידה ויתגרשו ,מקרה שהיה כך היה : פסק דין עסק בבקשתם של ילדי מנוחה לקבל את כתובת אמם מעזבונו של בעלה לו היתה נשואה בנישואים שניים כשלושים שנה ,בקשה זו הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה ונתקבלה על ידו ונפסק כי סכום הכתובה שהיה 100000 ל"י  ( 10 שקלים של היום ) ישוערך וישולם למבקשים בהצמדה מלאה ויעמוד על סכום של  189500 ₪ לא פחות ולא יותר .

חשוב לציין פסק דין זה יוביל למצבים מאוד מרחיקי לכת שתקצר היריעה מלתאר אותם כאן .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה