יום ראשון, 3 באוגוסט 2014

כתובתה של אישה- שטר מחייב!!!

"עוד יישמע בהרי יהודה ובחוצות ירושלים"…  "קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה"

 כחלק מן השלבים של הליך הקידושין נושא הרב את קולו הנרגש ומספר לקהל השמח מהו שווי כתובתה של הכלה. הקהל מוחה דמעה ולעיתים אף חלקו מגלה סימני קנאה, רחמנא ליצלן. התרגשות עזה רוחשת בקהל. החתן רשם בכתובה סכום של למעלה ממיליון שקלים!!! רבים הם החתנים אשר כדי למצוא חן בעיני המשפחה והכלה בעיקר רושמים סכום שהינו מופרז בכתובה בחושבם כי הכתובה היא לכל היותר מסמך שאין לו כל תוקף בעת המימוש אם יהיו גירושין חלילה.טעות אומללה!!! שטר הכתובה הוא שטר חוב לכל דבר ועניין, ועל כן  יתקיימו מצבים בהם בעל יחויב לשלם לאשתו את כל סכום הכתובה.

לכתובה שלושה חלקים: א.עיקר כתובה שבו נקוב סכום של 200 זוז כאשר אין ממש יודעים מהו ערכו בימינו אנו. ב. תוספת כתובה, שהינה הכתובה עצמה, בחלק זה יכול הבעל לרשום כל סכום שיחפוץ בו .ג.נדוניה-אלה הם נכסיה של האישה לפני הנישואין אשר נרשמים על שמו של הבעל, ולאחר הערכתם כותבים אותם בכתובה. במאמר מוסגר אציין כי עניין הכתובה יידון אך ורק בבית דין רבני.

הכתובה באה למעשה להגן על  זכויות האישה,שהרי כידוע אישה איננה זכאית לתשלום מזונות לאחר הגירושין. על כן באה הכתובה להבטיח את כלכלתה למשך זמן של שנה לאחר גירושיה, וזאת בתקווה שתבסס את עצמה מכל הבחינות בתום תקופה זו, ולכן סכום הכתובה צריך לחפוף לסכום אשר יהלום את כלכלתה למשך שנה שלמה.  אם כך מה הם התנאים אשר בהתקיימם יחויב הבעל בכתובת אשתו, למשל כאשר הבעל בוגד באשתו, במצב הפוך בו האישה בוגדת אין היא זכאית למזונות ובכלל זה גם לכתובתה. למעשה חיוב בכתובה הוא כשלבעל אין עילת גירושין מוכחת על פי ההלכה, והוא מבקש להתגרש ממנה, אף במקרים שבהם האישה תובעת גירושין יש את האפשרות שתהיה זכאית לכתובתה, אם למשל לבעל היה מום לפני הנישואין שלא ידעה על קיומו לדוגמא בעל עקר, או אף במקרים שאינו מוכן לקיים עימה יחסי אישות.

במקרה שהחתן רושם סכום כתובה נמוך בית הדין יפסוק לה את הכתוב בכתובתה, מאחר והכתובה כפי שציינתי היא שטר, מאידך באם החתן רשם סכום כתובה ממש מוגזם תיקרא כתובתה של האישה "כתובה מוגזמת" והבעל לא יחויב בתשלום הכתובה הנ"ל, אך בית הדין יאמוד את כלכלתה של האישה לשנה ויקבע סכום כתובה אחר. כפי שאתם רואים בית הדין לא יפטור את הבעל מתשלום כתובה, אבל אם באותה עת שהבעל רשם כתובה מופרזת היה חסר אמצעים, אך במהלך השנים התעשר הבעל , יחייב בית הדין בדרך כלל את הבעל בכל סכום הכתובה, שהרי הוא בעל אמצעים וכל מטרתה של הכתובה הינה להגן על זכויות האישה במהלך השנה שלאחר הגירושין.

אם כך קוראים יקרים גילינו כי אכן הכתובה שכולנו מכירים מסתבר הינה שטר לכל דבר ועניין ולכן יש להתייחס אליה ככזו, ולא להפריז יתר על המידה בסכום שהנכם מתחייבים בו בכתובה  אם אינכם בעלי אמצעים. מאחל לכולכם שלא תיאלצו להגיע למעמד זה ותחיו בעזרת ה' שנות נישואין ארוכות ומאושרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה