יום ראשון, 1 ביוני 2014

מונחים בתחום הגירושין

גט

על פי הדין העברי נישואין בין בני זוג יהודים יסתיימו בהסכמה בין השניים, הסכמה בין השניים להתגרש ,מובילה למתן גט ,בו הגבר נותן גט לאשתו, גט למעשה הינו תעודת גירושין, הנותנת תוקף לסיומם של נישואין , בעקבות זאת האישה מותרת לאחר .

גט מעושה

גירושין בין בני זוג יהודים צריכים להיות בהסכמה , ידוע כי קיימת תופעה של סרבנות גט כלומר ,הבעל מסרב לתת גט או שהאישה מסרבת לקבל גט, נשאלת השאלה , מדוע בית הדין הרבני לא מחייב את הבעל לתת גט ולשחרר את האישה מקשר בו אינה רוצה , התשובה לכך היא כי במקרה בו בית הדין יחייב את הבעל לתת גט , הרי שהגט יקרה גט מעושה וגט מעושה הינו גט פסול .

חליצה

אדם שנפטר ומשאיר אישה ללא ילדים , קיימת חובה לאחיו של המנוח לשאת את אשת אחיו ולהמשיך את שם אחיו.מי שלא רוצה לשאת את אשת אחיו חייב בחליצה, חייב לחלץ את עצמו ואת אלמנת אחיו מחובה זו .בטקס המתקיים בבית הדין הרבני האח של המנוח נועל לרגליו סנדל מיוחד , על האלמנה לחלוץ את הסנדל לירוק לעברו ולקרוא בפניו : " כך יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחיו ונקרא שמו בישראל בית חלוץ הנעל " אילולא החליצה האישה תהא שרוייה בעגינותה ולא תוכל להתחתן , בתום החליצה האישה רשאית להתחתן עם כל יהודי פרט לכהן.

ייבום

ייבום היא חובה החלה על אחיו של אדם שנפטר והשאיר אישה ללא ילדים לשאת את אשת אחיו , במידה ואינו רוצה לשאת את אשת אחיו , מתקיימת חליצה כמתואר לעיל בערך " חליצה " היום מצוות ייבום קיימת בעולם החרדי ואילו בעולם החילוני בדרך כלל מתקיימת חליצה בטקס זה היבם כי אין בכוונתו לשאת את אשת אחיו שאם לא כן האישה תשאר עגונה ולא תהא רשאית לשאת גבר אחר.

נישואים כדמו"י

כדמו"י – ראשי תיבות – כדת מושה וישראל – היינו נישואים על פי ההלכה היהודית , טקס הנישואין כולל חופה וקידושין בהן החתן מעניק טבעת לכלתו ואומר לה " הרי את מקודשת כדת משה וישראל , נישואין אלה ניבדלים מנישואין אזרחיים .

כתובה

מסמך המפרט את חובות הבעל כלפי אשתו מיום הנישואין , מסמך זה שבימים קדומים היה סוגר את עיסקת " הרכישה" של הבעל את אשתו , מסמך זה קובע פיצוי למקרה בו הבעל יגרש את אשתו עד שנת 2013 ההתייחסות לכתובה היתה התיחסות לא מחייבת אך במהלך שנת 2013 כבוד השופט אלייקים רובינשטיין קבע כי הכתובה הינה חוזה לכל דבר ועניין ועל כן על החתנים הטריים "לחשוב פעמיים " לפני שיחליטו מהו סכום הכתובה , כי החתן לא יוכל לטעון שכתב את הסכום " בצחוק ".

כריכה

בית הדין הרבני ,הינו הגוף היחיד במדינת ישראל העוסק בגירושין וכל תביעת גירושין יכולה להידון אך ורק בבית דין זה .בעניינים הקשורים לגירושין כמו מזונות ילדים , מדור , מזונות אישה , פירוק שיתוף , מדור ספיציפי ועוד קיימת סמכות מקבילה הן לבית הדין הרבני והן לבית משפט למשפחה , אך כדי שבית הדין הרבני יוכל לקנות סמכות בכל העניינים הנלווים לגירושין על התובע תביעת הגירושין בבית הדין הרבני לכרוך את אותם עניינים נלווים בתביעתו , במידה והיתה כריכה אזי בית הדין הרבני יוכל לדון"בעניינים האחרים".

עגונה

אישה עגונה הינה אישה נשואה בנישואין שלא באים לידי מעשה בפועל , פירושו של דבר שהאישה אומנם נשואה אך לא יודעים אם בעלה חי או מת ולא יודעים את מקום הימצאו. או כאשר הבעל מסרב לתת גט לאשתו וכל עוד הבעל מסרב לתת גט לאשתו ,הרי שהאישה לא יכולה להינשא לאחר –כידוע נישואין בין בעל לאשתו ניתנים להתרה רק בהסכמה וללא מתן גט על ידי הבעל לאשתו הנישואין לא ניתנים להתרה. יתכן מצב אחר של אישה עגונה בו קיימת חובת ייבום כאשר הבעל נפטר מן העולם והאישה נשארה ללא ילדים קיימת חובה הלכתית לאחיו של הבעל לשאתה לאישה ולהמשיך את שם אחיו במידה והאח אינו רוצה לשאת את אשת אחיו עליו לעשות חליצה ( עיין ערך חליצה" כאן .)

נישואים אזרחיים

בישראל ,נישואין נערכים דרך הרבנות , אך ישנם אנשים המסרבים להכיר במוסד הרבנות והם פונים לנישואין אזרחיים , נישואים אלה מוכרים על ידי החוק כנישואים לכל דבר ועניין.
נישואים אזרחיים אפשריים באמצעות בתי עירייה באירופה או באמצעות הסכם אצל עורך דין ( או נישואי קפריסין , פרגוואי ).כלומר נישואים שלא דרך רב ולא בהתאם להלכה היהודית. ישנם מקרים בהם הנישואים האזרחיים נכפו עליהם בגלל סירובה של הרבנות להשיא את הזוג מטעמים הלכתיים.

נישואין של כהן וגרושה

על פי ההלכה כהן אינו יכול לשאת גרושה או אישה חלוצה ( עברה תהליך חליצה מייבום ) כמו כן ,אסור לכהן להתחתן עם זונה או גיורת .על פי ההלכה כהן יכול להתחתן רק עם רווקה או אלמנה .
חשוב לציין , למרות שבמדינה רוב האזרחים אינם שומרים תורה ומצוות ,עניין זה של נישואי כהן וגרושה מיושם גם כיום וחל גם על יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה